2016. március 22., kedd

Szabó Magda: Az ajtó

Tele vagyok. Mindennel és semmivel. Az érzelmek hihetetlen kavalkádját érzem magamban dúlni. Olyan gyengék vagyunk. Nem tudunk mit kezdeni valakivel, aki nem a mi értékrendünk szerint létezik. Ha kialakul az idők során egyfajta szeretet, akkor is mindig meg akarjuk változtatni a másikat, ahelyett, hogy elfogadnánk olyannak, amilyen. Pedig ez a szeretet legmagasabb foka – azt hiszem. Nyomasztott a könyv olvasása. Ha nem így viselkedik egymással a két asszony, illetve Szabó Magda csak egy kicsit is megpróbálja jobban megérteni Emerencet, akkor talán elkerülhető lett volna ez a végkifejlet.
   Az írónő viselkedésében végig azt éreztem: ez az asszony önző. Igen, ezt éreztem, és nagyon zavart, és néha legszívesebben beolvastam volna neki, és megráztam volna. És úgy gondolom, a kutya is ezt érezte benne, és ezért nem szerette feleannyira sem, mint Emerencet. 
   A férj, Szabó Magda férje, a kívülálló éleslátásával szemlélte a felesége és Emerenc közötti viszonyt. Néha ijesztően tisztán látta a dolgokat. De ez is hiábavaló volt, hiszen nem változtatott a történet folyásán, hogy elmondta gondolatait a feleségének. Emerenc… apránként kaptunk információkat a múltjáról, hiszen introvertált, zárkózott ember. Ő nem akart senkit megváltoztatni, elfogadta a másikat olyannak, amilyen. Nagy szeretet van benne, és amennyire természete és élettapasztalata engedte, ki is mutatta. A szurkálódások ellenére arany szíve volt. 
   Szabó Magda és Emerenc két annyira különböző ember. Talán ez volt az oka, hogy nem tudtak közelebb kerülni egymáshoz. Amikor befejeztem a könyvet, és eltelt néhány nap, az jutott eszembe, nem vagyok-e kegyetlen, amiért az írónőt önzőnek gondolom. Nem lehet-e, hogy ez szükségszerű része egy író természetének? De mégsem tudok neki megbocsátani. Túl nagy fájdalmat okozott Emerencnek. Ugyanakkor könnybe lábad a szemem, ha eszembe jutnak a kettejük közötti szeretet megmutatkozásai. 
   Kár, hogy ezeket az epizódok csak epizódok maradtak, és nem tudtak egymás felé megnyílni. 
 
A könyvtárban itt található.

– brie –

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése