2016. május 24., kedd

Hova juttathat a PhD-fokozat? Általában vissza az iskolába

A Science Magazin 2016. májusi számában megjelent tanulmány megpróbálta kideríteni, hogy a PhD-hallgatók többsége miért próbál posztdoktori helyekre bejutni, hiszen igen csekély a főállású egyetemi státusz, amely tradicionálisan a végső célja lehet ennek a pályának.
   Az eredmény azonban – a téma komplexitásából adódóan – nem tudott egyértelmű magyarázattal szolgálni. Mint írják: „Sajnálatos módon nem világos, miért pályáznak a PhD-hallgatók posztdoktori pozíciókra, ahogy az sem, hogy a terveik mennyire alapulnak személyes megfontolásokon.”
   A szerzők, a Georgia Tech és a Cornell Egyetem üzleti karának oktatói, arra utaló jeleket találtak, hogy a posztdoktori pozíciók „alap opcióként” jelennek meg a doktori képzés után, esetleg átmeneti „parkoló pályaként”, amíg megüresedik az az állás, amelyet meg akarnak szerezni.
   A szerzők felhívják a figyelmet, hogy tudatosabb karriertervezésre van szükség a PhD-hallgatók körében, sőt a hallgatóknak már az előtt komolyabban végig kellene gondolnia az előrelépési lehetőségeit, mielőtt egyáltalán jelentkezne a képzésre. Amint azt az egyik szerző, Henry Sauermann, a Georgia Tech docense, kiemelte „a kérdés az, hogy a PhD-képzés valóban a megfelelő lépés-e.”
   Az adatgyűjtésbe az Egyesült Államok 39 kutatóegyetemének biológus és más élettudományi terület, fizikus, kémikus, mérnöki és számítástechnikai PhD-képzésében résztvevő hallgatóit vonták be 2010-ben és 2013-ban.
   A biológus és élettudományi területek hallgatóinak több mint háromnegyede gondolta úgy, hogy legalább egy év posztdoktori kutatás szükséges, hogy PhD-szintű kutatásra alkalmas legyen akár tudományos, akár ipari körülmények között. Más tudományterületek hallgatóinak 42%-a vélekedett a kérdésről ugyanígy.
   Azoknak az élettudományi területeken tanulóknak, akik 2013-ra befejezték a doktori képzést, 74%-a posztdoktori pozícióba lépett tovább, míg a többi tudományterületen ez az arány 46%. Arra a kérdésre, hogy miért választották a posztdoktori pozíciót, a leggyakrabban adott válasz 2013-ban az volt, hogy úgy gondolták, ez növeli a vágyott munkahely megszerzésének esélyét.
Egy dolog bizonyos: addig ne szerezzen senki PhD-fokozatot, amíg nem tudja pontosan, mire akarja használni. Ami könnyen lehet, hogy további ismeretszerzést igényel majd.

Forrás: The New York Times, 2016. május 5.
Fordította: Sz. R. 

1 megjegyzés:

  1. Véleményem szerint ez az írás így szörnyen kontraproduktív...tudományos karrier esetén az ember élethosszig tanul, még jó hogy nem tudja előre, hogy hova akar eljutni...pont ez a lényege, hogy az ember nem tudja előre, hogy mi vár rá, mit fedez fel, mire jön rá...a phd e tekintetben nem végcél, hanem feltétel.

    VálaszTörlés