2016. augusztus 22., hétfő

A barátság illúziója… avagy a baráti körünk legfeljebb fele kedvel minket egyáltalán

Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) kutatása szerint a baráti kapcsolatok nagyjából 50%-a kölcsönös. 
Ennek a félreértésnek több oka is lehet, onnan kezdve, hogy az emberi természet része, hogy természetesnek vesszük, hogy akit kedvelünk, az minket is kedvel, azzal bezárólag, hogy a közösségi média mennyire elhasználja a barátságfogalmat. 
Az MIT kutatója, Alex Pentland professzor arra kérte az üzleti menedzsment óra hallgatóit, hogy 0-tól 5-ig terjedő skálán osztályozzák, mennyire állnak közel az óra többi hallgatójához. A nulla azt jelentette, hogy nem ismeri az illetőt. Az 1-es megismeri, de sosem beszélt vele, a 2-es már az ismerősi kapcsolat szintje, és csak 3-tól fölfelé következtek a barátság fokozatai. 3-as a barát, 4-es a közeli barát, ahhoz pedig, hogy valaki 5-ös osztályzatot kapjon, a legjobb barátnak kellett lennie. 
A 84 kutatásban résztvevő 23 és 38 év közötti férfitól és nőtől megkérdezték, hogy mit gondolnak, ők maguk milyen osztályzatot kapnak majd. Az elemzés azt mutatta, hogy a hallgatók 94%-a várta, hogy a barátként megjelölt személytől maguk is hasonló értékelést kapnak. Ám ez mindössze 53% esetében történt így. 
Nem ez az első tanulmány, amely rámutatott, hogy a barátaink sokszor nincsenek annyira oda értünk, mint mi értük. Egy korábbi kutatás arra jutott, hogy barátságainknak mindössze egyharmada kölcsönös. 
Pentland professzor szerint ezek az eredmények arra hívják fel a figyelmet, hogy sokan képtelenek felismerni a barátság viszonzottságát.
E jelenség egyik magyarázata, hogy egyszerűen azt gondoljuk, hogy az érzéseink kölcsönösek, mivel túl fájdalmas lenne még feltételezni is, hogy valaki, akit kedvelünk, nem érez ugyanígy irántunk.
Azonban az is lehetséges, hogy vannak olyan viszonzatlan „barátságok”, melyek inkább vágyakozást fejeznek ki, ha például olyan népszerű vagy befolyásos embereket nevez valaki barátjának, akiket egyáltalán nem vagy alig ismer. Egy népszerűbb személy sok „barát” közül választhat, így megengedheti magának, hogy sokkal „válogatósabb” legyen. 
Szakértők hozzátették, a közösségi média térnyerésével a barátság fogalom egyre inkább elmosódik, kiüresedik, az emberek azzal vannak elfoglalva, hogy minél hatékonyabban (ki)használják a kapcsolataikat, miközben elfelejtik, milyen is valakivel valódi, kölcsönös baráti kapcsolatban lenni

Fordította: Sz. R.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése