2017. április 24., hétfő

Alexandre Dumas: Korzikai testvérek / Herminie







Eredetileg 1844-ben jelent  meg a két kisregényt tartalmazó kötet. Érdekes korrajzként fogtam fel a két történetet: korrajz és társadalomrajz az 1800-es évek első felének Korzikájáról és Párizsáról.
A 19. századi romantikus regényírás egyik legnagyobb alakjának tartják Dumas-t. Hihetetlen munkabírása volt; életrajzírói szerint majd’ háromszáz kötetre rúg kiadott életműve – teljes munkássága mindmáig kiadatlan.
A Korzikai testvérek-ből 1941-ben film is készült az amerikai Gregory Ratoff rendezésében, majd pedig 1961-ben olasz-francia koprodukcióban egy másik, Amedo Nazzari főszereplésével.
A korzikai ikerpár, Louis és Lucien története olyan, hogy nem csodálkozom, amiért megragadta a filmesek képzeletét. Amiért én szerettem, az Korzika leírása volt. A táj, az emberek bemutatása lenyűgözött. Annak ellenére csodáltam a történetet, hogy nem vagyok oda a vérbosszúért és hasonlókért – azt hiszem, ezért voltak felemás érzéseim Kadare: Kettétört április-ával kapcsolatban is.
A Herminie… Na az egy „külön történet”, ahogy mondani szokás. Herminie az a lány, akivel az ember szívesen elbeszélgetne… Persze, mondhatom, hogy a korai feminizmus jegyeit véltem felfedezni viselkedésében, de a feminizmus nem egyenlő az ostobasággal, hisztivel, önzéssel és egoizmussal.
Edouard még időben megszabadult ettől a nőtől, Edmond azonban nem mondhatta magát ilyen szerencsésnek.
-brie-

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése